Exclusiv in presa din Romania: banii Stiintei – bugete, investitii, profit si datorii

Craiova-maxima.ro a prelucrat raportarile financiare ale Universitatii Craiova de pe site-ul Ministerului de Finante, producind in exclusivitate in Romania traiectoria financiara a clubului de la renastere si pina la 31 decembrie 2018. Tabelul de mai jos indica cheltuielile anuale ale clubului (bugetul clubului), numarul de angajati, daca Stiinta a facut profit sau a avut pierderi financiare, si datoriile totale ale clubului. Aceste datorii reprezinta investitiile financiare ale actionarilor. Datele financiare raportate pe site-ul Ministerului de Finante sint in RON; un curs fix de 4.73 RON pentru un Euro a fost folosit pentru generarea acestui tabel in Euro. Sumele de mai jos in Euro sint aproximative – pentru ca din 2013 si pina in prezent cursul Euro a variat. De exemplu la 31 iulie 2013 un Euro era cotat la 4.40 RON (o devalorizare cu 7 % pina la 4.73 RON – cursul folosit aici). Trendurile financiare conteaza in acest tabel, si nu diferente de pina la 7 % datorita evolutiei cursului valutar in perioada iulie 2013 – decembrie 2018. Un curs de 4.40 RON pentru un Euro ar face sumele din anul 2013 in Euro in tabelul de mai jos cu citeva procente mai mari (investitii cu citeva procente mai mari ale actionarilor clubului).

Vinzarile de jucatori au permis cresterea dramatica a bugetului si dezvoltarea clubului

Bugetul in anii 2014, 2015 si 2016 a fost cam la acelasi nivel – in jurul a 5 milioane de Euro. Acest buget se aproprie de ceea ce echipa Sepsi OSK din liga 1 a cheltuit in campionatul precedent. In acei ani – 2014, 2015, 2016 – actionarii au adus de acasa intre 3 si 3.8 milioane de Euro anual, doar pentru a mentine clubul in viata; acele pierderi importante din anii 2014, 2015 si 2016 au fost acoperite de actionari pentru ca Universitatea Craiova nu producea suficienti bani din drepturi TV, bilete, abonamente, merchandising si publicitate pentru a supravietui. In anul 2017, bugetul clubului a crescut mult, cu peste 3 milioane de Euro, si pentru prima data clubul nu a mai inregistrat pierderi. In anul 2017 actionarii nu au mai fost nevoiti sa aduca bani de acasa pentru a tine clubul in viata. Aceasta schimbare a fost cauzata de vinzarile de jucatori : Vatajelu si Ivan. In anul 2018 bugetul clubului a crescut din nou, pina la aproape de 10 milioane de Euro, iar numarul de angajati si profitul au evoluat ascendent – tot datorita vinzarilor de jucatori : Baluta, Screciu si Gustavo. Practic fara vinzari de jucatori Universitatea Craiova nu poate trai si nu se poate dezvolta. O calificare in grupele Europa League ar putea aduce milioane de Euro in contul clubului – totusi aceasta strategie sta la mina norocului (Craiova a intilnit Milan si Leipzig si nu a avut nici o sansa in preliminariile EL) si este afectata grav de faptul ca U Craiova are un coeficient UEFA foarte mic, care face, deocamdata, patrunderea in grupe un obiectiv dificil. Sa speram ca in anii urmatori coeficientul echipei va creste si drumul catre grupe va fi mai usor.

Actionarii clubului au lasat profitul in contul bancar al Stiintei; banii din profit nu au fost retrasi din club

Unii fani ai Stiintei au speculat ca profitul clubului din ultimii doi ani ar fi fost luat acasa de catre actionarii clubului. Actionarii au declarat public ca nici macar un Euro nu a fost retras din club. Din tabelul inserat in acest articol se observa ca desi clubul a generat un profit in anii 2017 si 2018, datoriile clubului au ramas cam la acelasi nivel – in jurul a 13 milioane de Euro. Aceste datorii reprezinta de fapt investitiile financiare ale actionarilor in renasterea Stiintei. Practic acel profit nu este folosit pentru acoperirea investitiilor actionarilor ! Banii ramin in club si nu se duc spre actionari.

Drepturile TV si banii din bilete si abonamente acopera in jur de 40 % din bugetul Universitatii Craiova. Fara vinzari de jucatori Stiinta nu poate rezista la nivelul actual

O alta speculatie pe internet a fost ca Stiinta traieste din banii de la televiziuni si din incasarile pe bilete si abonamente. Bugetul clubului in anul 2018 a fost de aproape 10 milioane de Euro. Locurile 3-4 din liga 1 incaseaza in jurul a 2.3-2.4 milioane de Euro din drepturi TV (
https://www.fanatik.ro/toate-calculele-pentru-banii-din-drepturi-tv-in-liga-1-betano-cat-incaseaza-fiecare-club-si-pentru-ce-sume-se-lupta-fcsb-craiova-viitorul-si-dinamo-exclusiv-18792988 ). Impreuna cu banii din bilete si abonamente se string in jurul a 4 milioane de Euro pe an (la o asistenta medie acasa de 16.000 de spectatori, un pret mediu aproximativ de 5 Euro pe bilet inseamna 80.000 de Euro incasari pe meci, in medie; la 20 de meciuri acasa pe sezon avem in jur de 1.600.000 de Euro pe campionat – un calcul estimativ). Asta inseamna ca actionarii Stiintei trebuie sa mai gaseasca inca 6 milioane de Euro pe an ca sa tina clubul in viata : din vinzari de jucatori, publicitate, merchandising. Este necesar sa amintim aici ca preturile abonamentelor Stiintei nu este, de exemplu, cu mult mai mare decit la Petrolul Ploiesti (liga 2) ori la FC Botosani (liga 1, play out, club cu un buget/cheltuieli la jumatate comparativ cu Universitatea Craiova), in conditiile in care chiria platita la stadion este una dintre cele mai mari din tara – aproape de Arena Nationala, desi stadionul din Bucuresti are o capacitate dubla.

O naivitate a unor fani : „sa se foloseasca toti banii obtinuti din cedari de jucatori pentru achizitii de noi fotbalisti”

Majoritatea cluburilor profesioniste de fotbal traiesc si din vinzarea de jucatori. Unii fani ai Stiintei au cerut pe internet ca toti banii din vinzari de jucatori sa fie alocati imediat pentru noi achizitii de fotbalisti (nu toti jucatorii confirma – alti jucatori trebuie adusi in 6-12 luni pentru a inlocui fotbalistii care nu confirma; unii jucatori se accidenteaza; jucatorii trebuie si platiti – de unde bani daca toate resursele financiare ar fi dedicate noilor achizitii ?). Aceasta propunere naiva nu este practica – pur si simplu acest club trebuie sa acopere din cedari de jucatori deficite anuale de milioane de Euro. Ar exista deficite financiare fara vinzari de fotbalisti pentru ca jucatorii Craiovei sint platiti mai bine ca la Sepsi OSK (de exemplu), pentru ca la Stiinta exista investitii mult mai mari la copii si juniori si echipa satelit, pentru ca se asigura conditii de pregatire, deplasare, refacere, vitaminizare la nivel european, peste media ligii 1. Probabil ca acest deficit s-ar putea acoperi daca preturile biletelor si abonamentelor ar creste de vreo 4 ori – sint fanii Stiintei de acord cu aceasta masura pentru a nu se mai vinde jucatori ? Universitatea Craiova e un business complex, cu 77 de angajati si cheltuieli anuale in prezent in jurul a 10 milioane de Euro. Unele comentarii grabite pe facebook nu pot fi strategii viabile de supravietuire si dezvoltare a clubului. Citi dintre fanii de fotbal din Romania manageriaza o firma cu cifra de afaceri de 10 milioane de Euro ca sa poate da sfaturi utile de business pe facebook ? In plus fotbalul e o jungla complexa, cu multe subterane : arbitraje, presa, impresari, relatii cu LPF si FRF. Intreprinzatori care pot dezvolta afaceri de succes in viata „reala”, esueaza de multe ori in jungla complexa a fotbalului.

Solutia dezvoltarii si progresului Universitatii Craiova: staff profesionist, academie de juniori performanta, scouting inspirat si sprijinul publicului

Universitatea Craiova nu este un club administrat de seici miliardari. Solutia dezvoltarii pe termen mediu si lung ar trebui sa implementeze elemente de la Viitorul (academie de juniori performanta, staff profesionist, strategie de promovare a tinerilor jucatori), Gaz Metan Medias (scouting inspirat) si…Craiova (prezenta numeroasa pe stadion, echipa sprijinita la bine si la greu, o cultura a publicului aplicata spre ridicarea valorii echipei). Concentrarea exclusiva a unor fani tot timpul catre aducerea unor noi jucatori si noi antrenori inseamna esuarea trairii fenomenului Universitatea Craiova in clipa de fata. Viata se intimpla acum, nu in viitor, nu cind un alt fundas central va fi adus in Banie – sa o traim din plin acum, alaturi de echipa favorita, impreuna cu suporterii Stiintei din tara si strainatate. Fanii vin pe stadion pentru culori, traditie, imn si stema. Conducatorii clubului au facut si vor mai face greseli – totusi in ultimii 6 ani Universitatea Craiova s-a dezvoltat frumos si sanatos. Impreuna vom putea reusi – fani, jucatori, staff, actionari. Sa ne facem fiecare treaba bine, si viitorul va fi in alb-albastru.

Exemplul Hamburger SV – echipa in liga 2 germana, medie de peste 48.000 de spectatori acasa in campionatul trecut; ultimul titlu cistigat in anul 1983 !

Fara multe comentarii. Fanii trebuie sa fie alaturi de echipa – asta e frumusetea fotbalului. Credeti ca fanii echipei Hamburger SV au venit la stadion pentru un antrenor sau pentru noi achizitii ? Au fost acolo sa-si sustina echipa favorita si sa traiasca din plin experienta meciurilor de fotbal pe stadion, cu bucurii si tristeti, ca asa-i in sport. Sa speram ca acest sprijin masiv al publicului va continua sa joace un rol important la Craiova – si se va mentine pe un trend ascendent, indiferent de bugete, erori de scouting sau esecuri la numirile de antrenori. Forta Stiinta !

Related posts

Lăsați un comentariu

Vă mulțumim !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.